ייעוץ לפני חקירה

הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה או בשפה המשפטית "זכות ההיוועצות", היא אחת מזכויות היסוד החשובות והמרכזיות ביותר בתחום המשפט הפלילי במדינת ישראל. כפי ששמה מרמז, משמעותה של הזכות האמורה הינה כי לעצור או חשוד שנחקר בתחנת המשטרה, קיימת זכות להתייעץ עם עורך דין מטעמו בטרם ישיב לשאלות החוקרים או ימסור את גרסתו לאירועים שבגינם הוא נחקר.
זכות זו נגזרת בין היתר מסעיף 34 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996 לפיו עצור זכאי להיפגש עם עורך דין ולהיוועץ בו, ובמידה והוא אכן ביקש זאת, האחראי על החקירה יאפשר זאת ללא דיחוי. כפי שניתן להבין מהכתוב, לשון החוק מתייחסת לעצור להבדיל מחשוד שאינו עצור, אולם בישראל נהוגה התפיסה כי זכות זו מוקנית לכל אדם שנחקר בחשד לביצוע עבירות בין אם הוא עצור ובין אם לאו. עורך דין פלילי מקצועי שבקיא בהליכים חקירתיים יוכל לספק ללקוח שלו עצות יקרות ערך בנוגע להתמודדות עם המצב החריג והמלחיץ אליו הוא נקלע ולהוות עבורו פינה של היגיון במצב בו אנשים רבים נוטים לאבד במהלכו את החשיבה הרציונאלית שמאפיינת אותם בשגרה יומם היום יומית. במקרים לא מעטים, ניצול נכון ומלא של זכות ההיוועצות יכול לשפר את מצבו של החשוד ואף לחלץ אותו מהחשדות שהועלו כלפיו במסגרת החקירה הפלילית.

החשיבות בקבלת ייעוץ לפני חקירה

חקירה פלילית מהווה את הבסיס למשפט העשוי להתנהל במידה ובתיק יצטברו ראיות מבוססות. במהלך החקירה, תידרשו למסור את גרסתכם לגבי נסיבות המקרה והאירוע הספציפי וללא ייעוץ משפטי, אתם עלולים להצהיר ולחתום על הודעה הכוללת פרטים לא מדויקים העלולים להזיק לכם, וזאת בין היתר מהחשש שהליך החקירה מלווה. כל פרט שנאמר או לא נאמר במהלך החקירה הינו בעל משמעות. התנהגות נכונה במהלך חקירה, יכולה להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להוכיח את חפותכם ולמנוע המשך ההליך הפלילי והגשת כתב אישום.
רבים נוטים לחשוב כי יסתדרו בכוחות עצמם במהלך חקירה משטרתית וייצאו ממנה בקלות. לדעתם, ייעוץ לפני חקירה הוא פריבילגיה. אנשים נוטים לחשוב כי ייעוץ לפני חקירה מובנה לעבריינים בלבד, והם אינם עבריינים כך שהדבר מיותר להם. ובכן, מדובר בחשיבה העלולה להוביל להשלכות חמורות, שכן ישנם לא מעט מקרים של הרשעות שווא שיכולות להימנע באמצעות ייעוץ משפטי נכון. לכל נחקר עומדת הזכות לקבלת ייעוץ לפני חקירה מידי עורך דין פלילי מנוסה וזאת בטרם הוא משיב להאשמות המיוחסות לו. לכל אדם יש את הזכות להגן על עצמו ולא להפליל את עצמו.
בנוסף, עורך הדין יסביר לכם בצורה ברורה מהן זכויותיכם וחובותיכם ומהי הדרך הנכונה לנהוג על מנת שתוצאות החקירה יהיו טובות עבורכם. עורך הדין יציג בפני הנחקר את המשמעויות של האישומים המופנים כלפיו ויפרט את השלבים של ההליך הפלילי.

שיטת המשטרה בחקירות

במהלך החקירה, ועל מנת להוציא כמה שיותר מידע מהנחקר, המשטרה נוקטת בשיטות מיוחדות ובאמצעים רבים על מנת לערער את הביטחון של הנחקר, וזאת לצורך איסוף ראיות ובחינת עובדות שונות כנגד הנחקר. המטרה העיקרית של החוקרים היא להוביל להודעה של החשוד וזאת על מנת לבסס היטב את הראיות נגדו.

לצורך קבלת ההודאה, החוקרים ישתמשו לעיתים בתרגיל של חקירה ממושכת הנמשכת שעות רבות, תוך הפעלת לחץ על הנחקר. תוצאה של תרגיל זה יכולה להיות הודאה של הנחקר בעבירות מבלי לשים לב, ואף מסירת פרטים חדשים אשר לא היו ידועים לחוקרים לפני החקירה. דבר זה עלול לסכן מאוד את הנחקר שכן הוא מסר פרטים לאחר שהותש ולפעמים לאחר שנרמסו זכויותיו ברגל גסה, ולאור הפרטים החדשים שנאמרו החקירה עלולה להימשך יותר זמן עד לבירור כל הפרטים החדשים שנמסרו, מה שיביא את הנחקר להתשה נוספת אשר עלולה להמשיך לסכן אותו אם במהלכה ימסור פרטים נוספים. לעיתים, הנחקר עלול לבטוח בחוקרים בתום לב ולסמוך עליהם לאור הבטחות שונות מצדם אם יודה בעבירות, הדבר עלול להביא לרעתו בהמשך שכן לעיתים קרובות, ואפילו קרובות מידי, נוטים החוקרים להבטיח הבטחות שווא וזאת רק על מנת לחלץ הודעה מהחשוד. לכן, חשוב לשמור על קור רוח לפני ובמהלך החקירה, ואף יותר חשוב לקבל ייעוץ מקצועי לפני החקירה.

קיבלתם זימון לחקירה?
אל תגיעו לא מוכנים!

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים:

קיבלתם זימון לחקירה?
אל תגיעו לא מוכנים!

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים: