נהיגה תחת השפעת סמים

עבירת נהיגה תחת השפעת סמים נאכפת בצורה מאומצת על ידי משטרת ישראל, גורמי האכיפה, בתי המשפט והמחוקק מייחסים חומרה גבוהה במיוחד לעבירה זו אשר על פי ההערכות המשטרה גורמת לתאונות דרכים רבות עם נפגעים. כאשר מוגש כתב אישום בגין "נהיגה תחת השפעת סמים" הוא מוגש למעשה בגין "נהיגה בשכרות". בעוד שביחס לנהיגה בשכרות שמקורה באלכוהול קיימת חזקת שכרות בחוק, רף ריכוז אלכוהול שמעבר לו האדם יחשב לשיכור, ביחס לשכרות שמקורה בסמים המחוקק לא נקט באותה דרך. לכאורה, על פי לשון החוק, ניתן להבין כי די בעצם המצאות שרידי סם בגופו של הנהג בשעת הנהיגה בכדי להרשיעו בעבירה.

פקודות התעבורה - נהיגה תחת השפעת סמים

פקודת התעבורה נותנת למשרד הרישוי את הסמכות לשלול מאדם את רישיון הנהיגה שלו למשך שנה מיום הרשעתו במידה והורשע בעבירת סמים, בין אם מדובר בתיק פלילי של החזקת סם ובין אם מדובר בתיק תעבורתי של נהיגה תחת השפעת סם. שימו לב שמדובר בכל עבירה של סם, כאשר הרשימה במפורטת בפקודת הסמים ארוכה, כך שגם אדם שהורשע בסחר בסם כאשר הוא בעצמו מעולם לא צרך סם, עדיין יכול למצוא עצמו נפסל מלהחזיק רישיון נהיגה. עוד דבר, אין חשיבות לשאלה האם בית המשפט עצמו פסל אותו במסגרת אותו תיק, עדיין משרד הרישוי רשאי לפסול ובמרבית, אם לא כל, המקרים, משרד הרישוי יפסול.

דרישת ביצוע בדיקת סמים על ידי שוטר

מתי רשאי שוטר לדרוש מנהג לבצע בדיקה לגילוי סמים? קיימים מספר מקרים בהם יכול שוטר לדרוש מנהג שעצר לבצע בדיקת סמים. המקרה הראשון הוא כאשר יש חשד סביר שהנהג נמצא תחת השפעת סמים: במידה ושוטר חושד בהתנהגות מוזרה מצידו של הנהג, מוצא סמים גלויים ברכב או רואה את הנאשם יוצא ממתחם הנחשב לתחנת סמים יש באפשרותו לדרוש מהנהג לבצע בדיקה.
מקרה נוסף בו יכול השוטר לבצע בדיקת סמים לנהג הוא כאשר יש מידע מודיעני על נהג הנוהג תחת השפעת סמים. יחידות משטרת התנועה והיחידה המרכזית לתנועה מבצעים מארבים מתוכננים כנגד מי שיש בעניינו מידע מודיעני כי הוא משתמש בסמים, כולל במריחואנה, ונוהג לאחר מכן.גם במקרה זה אין להשלים עם הממצאים ללא מאבק. עורך דין המתמחה בתיקי נהיגה תחת השפעת סמים ומריחואנה צריך לבחון האם המידע המודיעיני שהתקבל אכן הצדיק את הבדיקה.

האם הנהג יכול לסרב לבצע בדיקת סמים?

חשוד שנאמר לו כי יש צורך בבדיקת שתן מחויב לבצע אותה. במקרה של סירוב לביצוע הבדיקה ההשלכות הן הגשת כתב אישום על נהיגה בשכרות מכוח הסירוב לביצוע הבדיקה והחוק קובע עונש פסילה חובה של 24 חודשים שכן קמה חזקה שדין הסירוב הוא נהיגה בשכרות והנטל להפריכו עובר אל הנאשם. בנוסף לבדיקות רוק, שתן ודם, קיימות בדיקות נוספות שניתן לבצע בשטח והן נקראות גם בדיקת מאפיינים – בדיקות אלה הן דרך נוספת של השוטר לבדוק האם הנהג כשיר לנהיגה.
דוגמאות לבדיקות: ניהול שיחה בצורה ברורה ללא מלמולים וגמגומים של החשוד, עמידה יציבה בכוחות עצמו, הליכה בקו ישר, מעקב של העיניים אחרי אצבע, מיקום האצבע על האף כשהעיניים עצומות וכדומה. חשוב שתדעו ששוטר אינו רשאי לערוך חיפוש ברכב של נהג ללא חשד סביר.

ייצוג משפטי של עורך דין בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים

באישום מסוג נהיגה תחת השפעת סמים קיימת חשיבות גבוהה להיות מיוצג על ידי עורך דין מנוסה וותיק בין אם מדובר בעבירה תעבורתית או פלילית. תיקים אלה, על פי דרישות פסיקת בית המשפט, מחייבים ייצוג רשמי על ידי עורך דין מנוסה כי קיימות השלכות ארוכות תווך למורשעים בעבירה זו.
עורך דין לדיני תעבורה שמוליק ליטמן, מכיר היטב את דרכי העבודה של המשטרה ומתמחה באיתור באיתור כשלים ראייתיים אשר עשויים להביא להקלה בעונש או אפילו ביטולו של כתב האישום. למשרדנו ניסיון רב בעבירות מסוג נהיגה תחת השפעת סמים. השילוב של ניסיון מקצועי הן מהמשטרה והן מפועלו כתובע, מספקים יתרון משמעותי בזיהוי כשלים ופגמים בחקירה.

הואשמתם בנהיגה תחת השפעת סמים?
אל תמהרו להודות!

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים:

הואשמתם בנהיגה תחת השפעת סמים?
אל תמהרו להודות!

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים: