קנס על טלפון בנהיגה

שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה הוא אחד מהמסיחים הנפוצים שנחשבים לעבירת תעבורה. תקנות התעבורה קובעות במפורש שחל איסור על שליחת מסרונים, קריאת מסרונים ואף ביצוע שיחה באמצעות הטלפון ללא דיבורית. שימוש בטלפון בזמן נהיגה מוביל למצב בו תשומת ליבו של הנהג מתחלקת בין המתרחש בכביש ובין התוכן אליו הוא נחשף בטלפון הנייד מה שמוגדר כנהיגה בחוסר זהירות. משטרת ישראל מפעילה אמצעים שונים ומשקיעה מאמצים רבים כדי לאכוף את עבירת השימוש בנייד בנהיגה. השתמשתם בטלפון הנייד, שלא כחוק, בזמן הנהיגה וקיבלתם על כך דוח? בואו ללמוד מה מצפה לכם מבחינת עונשים והשלכות על שימוש בנייד בנהיגה.

דוח על טלפון - מה החוק קובע בדיוק?

תקנות התעבורה בישראל קובעות שאסור להשתמש בטלפון נייד ולדבר בו בזמן נהיגה. החוק קובע כי בכל זמן שהרכב בתנועה, אסור על הנהג לאחוז בטלפון, קבוע או נייד, ולא יעשה שימוש בטלפון, אלא רק באמצעות דיבורית כשזו מאפשרת לשוחח בטלפון מבלי לגעת או לאחוז בו. מתוך תקנה 28 ניתן בעצם להבין כי על הנהגים חל איסור בשליחת מסרון בזמן נהיגה, גלישה ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט ובאופן כללי – כל התעסקות עם הטלפון הנייד המחייבת מגע או אחיזה שלו. נהג המפר את הוראת החוק צפוי לדוח על טלפון ובו דרישה לתשלום קנס על סך 1,000 ₪ וזאת לצד צבירת שמונה נקודות.
המטרה של התקנות היא לגרום לנהג להישאר מרוכז בכביש ובנהיגה כאשר הרכב בתנועה. לאורך השנים גבר השימוש בטלפון הנייד, ולא מעט תאונות דרכים התרחשו כתוצאה מהסחת דעת עקב שימוש בטלפון בזמן נהיגה. כדאי לדעת כי נכון להיום אין איסור בתקנות התעבורה על שימוש במכשירי ניווט ברכב אך מדובר בהסחת דעת המסכנת את הנהג ושאר המשתמשים בדרך.

מתי מותר שימוש בנייד בנהיגה?

חשוב להבין כי האיסור על שימוש בנייד בזמן נהיגה איננו על עצם הדיבור בטלפון הנייד תוך כדי הנסיעה ברכב אלא על החזקתו. לכן, גם משלוח הודעות, תכתובות וואצאפ ומשלוח הודעות מייל תוך כדי נהיגה נחשבים כשימוש בטלפון הנייד ואסורים על פי החוק. אז מה מותר? כעיקרון, אפשר להניח את הטלפון הנייד בתוך התקן קבוע ולא לגעת או לעשות בו שימוש במהלך הנסיעה אלא רק באמצעות לחיצה חד פעמית וקצרה לצורך קבלת או הוצאת שיחה. חשוב לזכור שאסור לחייג את המספר אליו רוצים להתקשר על גבי הטלפון אלא מותר רק ללחוץ לחיצה קצרה ולחייג לאיש קשר שאינו דורש חיפוש והתעסקות ממושכות בטלפון. בנוסף החוק מציין כי מותר להשתמש בטלפון באמצעות דיבורית, המוגדרת כהתקן המאפשר שימוש בטלפון ללא אחיזה בו. השימוש המותר בטלפון בדיבורית מוגדר רק כמענה לשיחה או חיוג בלבד. כל פעולה אחרת אסורה.

ואם הרכב עומד ברמזור אדום או פקק?

מצאתם את עצמכם בפקק תנועה או עומדים ברמזור אדום והרכב נמצא במצב עמידה, האם מותר לעשות שימוש בטלפון? התשובה לכך היא מעורבת. בעיקרון, כאשר הרכב נמצא במצב של עצירה מלאה, בין אם זה בחנייה או ברמזור אדום ניתן לעשות שימוש בטלפון הנייד. עם זאת, חשוב לציין הדעות המשפטיות לכך מאוד חלוקות בגלל פרשנות שונה של בתי משפט לתעבורה, יש בתי משפט שפירשו את המונח “תנועה” כמצב שבו הרכב נמצא בתזוזה לעומת בתי משפט שמפרשים את המונח אף כמצב שבו הרכב מצוי בפקק או עומד ברמזור אדום. חשוב גם לזכור שאם הרמזור התחלף לירוק והנהג החל להתקדם כשהוא עדיין עושה שימוש בנייד או מחזיק את הטלפון בידו – הוא צפוי לקבל קנס על טלפון בנהיגה. מקרים מסוג זה נפוצים במצב של פקקי תנועה והנהג עומד ומשתמש בטלפון באופן חוקי, אך די בתזוזה הכי קלה של הרכב על מנת שהדבר ייחשב כעבירה. לכן לא מומלץ לקחת סיכונים מיותרים ורצוי להימנע משימוש בנייד בעת עצירה ברמזור אדום או פקק.

דוח על טלפון - עונשים

אם נעצרתם על ידי שוטר בחשד לשימוש בנייד בנהיגה הוא ירשום לכם דוח שמפרט את נסיבות האירוע. במקרה זה יש לכם כמה אפשרויות פעולה. תוכלו לשלם את הקנס על טלפון בנהיגה תוך 90 ימים – מה שמהווה הודאה בביצוע העבירה. אך לפני שמשלמים את הדוח על שימוש נייד בזמן נהיגה חשוב שתדעו שהחוק קובע לכל נהג שקיבל דוח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה את הזכות להגיש בקשה להישפט בתוך 90 יום. אם תבקשו להישפט הדוח הופך לכתב אישום שמנוהל בבית המשפט לענייני תעבורה ותוכלו לנסות לבטל אותו. במהלך המשפט יהיה נוכח גם השוטר שרשם ותהיה לכם הזדמנות לחקור אותו. שימו לב שבמקרה בחרתם להישפט נכון שבית משפט יכול לזכות אתכם אך אם תורשעו בעבירה הבית משפט רשאי לתת עונש גבוהה יותר ממה שהייתם מקבלים אם היתם משלמים את הדוח.

הואשמתם בהחזקת טלפון נייד בזמן נהיגה?
אל תמהרו לשלם את הדוח!

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים:

הואשמתם בהחזקת טלפון נייד בזמן נהיגה?
אל תמהרו לשלם את הדוח!

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים: