עורך דין מעצר

למעצר בגין עבירה פלילית ובמיוחד להבאה הראשונה בפני שופט להארכת מעצר, עשויות להיות השלכות משמעותיות על המשך הליך פלילי ועל הנאשם עצמו. כי מדובר בהתייצבות מול שופט בית משפט ובהתאם לדיון המעצרים הנאשם יכול למצוא את עצמו משוחרר לביתו או לחילופין מעצרו מוארך. לכן בכל מקרה של מעצר חשוב ביותר להסדיר את נושא הייצוג של עורך דין שמתמצא בדין הפלילי כמה שיותר בסמוך למעצר. חשוב לדעת קיימים שלושה סוגי מעצר בכל אחד מהם נדרש ליווי של עורך דין פלילי כדי לוודא מיצוי זכויות של הנאשם ולספק הגנה מיטבית בהתאם לנסיבות.

הארכת מעצר:

כאשר חוקרי המשטרה מעוניינים להאריך את מעצרו של החשוד הוא בפני שופט מעצרים בבית משפט השלום שדן במעצר ובוחן את שחרורו של החשוד ממעצר. בדיון זה היחידה החוקרת מציגה לשופט המעצרים את חומר החקירה שנאסף עד כה ועל השופט לבדוק האם יש מקום להורות על המשך מעצרו של אותו החשוד, כאשר ברירת המחדל לפי חוק המעצרים, היא שחרור החשוד לחלופת מעצר. לעורך הדין של החשוד אין זכות עיון בחומר החקירה בשלב זה אך נתונה לו הזכות לחקור את נציג המשטרה במטרה לברר מהי הסיבה האמיתית בגינה מתבקשת הארכת המעצר והאם לא ניתן לקיים את החקירה כאשר החשוד משוחרר ממעצר או בחלופת מעצר. תקופת המעצר המקסימאלית של חשוד היא 15 יום, כלומר בכל הארכת מעצר, רשאי השופט להאריך ב- 15 ימים. אולם, סך כל תקופת המעצר לפני הגשת כתב האישום מוגבלת ל-30 ימים.

חלופות מעצר - מה האפשרויות?

ברוב המקרים חלופת מעצר תהיה האופציה הראשונה שעומדת בפתחו של בית המשפט. חשוב לזכור שמעצר איננו חלק מהעונש וכל אדם אשר נמצא במעצר הוא עדיין בגדר של חף מפשע עד אשר יוכח אחרת. לכן סיבת המעצר נועדה מעילות מעצר שונות אשר גורמות לכך שהחשוד חייב להיות מבודד מהסביבה הקרובה. עילות המעצר השכיחות ביותר הן: הימלטות מגזר הדין, מסוכנות לציבור ושיבוש הליכי חקירה. מיד כאשר בית המשפט קובע כי על האדם הנאשם להישאר במעצר הוא חייב לנמק מהי סיבת המעצר מבין עילות המעצר הללו. לכן בחלק נכבד מהמקרים כאשר בית המשפט פוסק על עילת מעצר, הוא יכול גם לאפשר זאת תחת חלופת מעצר.
כמעט לכל סיבת מעצר ישנה חלופת מעצר רלוונטית אשר תוכל לפגוע בצורה פחותה בחירותו של הנאשם, אך תשרת באותה מידה את אופן ההתנהלות של המשטרה. לדוגמא כאשר עילת המעצר תהיה הימלטות מגזר הדין, בית המשפט יכול להורות על החשוד להתייצב באופן קבוע בתחנת המשטרה הסמוכה למקום מגוריו. בנוסף יכול להורות בית המשפט להצמיד לחשוד אזיק אלקטרוני אשר יסייע באיתורו במידה והוא נמלט.

מיצוי זכויות במקרה של מעצר בעזרתו של עו"ד פלילי

אחת מזכויות היסוד של עצורים ונחקרים בישראל הוא להיוועץ בעורך דין ללא דיחוי. לכן, כאשר עצור או נחקר מבקש להיפגש עם עורך דין, על המשטרה לעצור את החקירה באופן מיידי, לאפשר לעצור ליצור קשר עם עורך דינו ולהמתין להגעת עורך הדין. יחד עם זאת, במקרים רבים עצורים כלל אינם מודעים לזכויותיהם, לא יודעים כיצד יש לנהוג במהלך חקירה, ולא מודעים לכך שלמעשים שלהם יכולות להיות השלכות משפטיות חמורות ואף לא יודעים מתי כדאי לשמור על זכות השתיקה.
עורך דין שמתמחה בתחום הפלילים יכול לבחון את נסיבות המקרה בהתאם לגרסת הלקוח והמידע שנמסר לו על ידי המשטרה, כדי לייעץ ללקוח כיצד לנהוג. בנוסף, מפגש עם עורך דין מעצרים פלילי משמש גם בתור הכנה לקראת חקירה פלילית, או לקראת דיון הארכת מעצר, ליווי וייצוג משפטי לאורך חקירה והליך השחרור.

נעצרתם?
צריכים עורך דין פלילי שזמין עכשיו?

אנחנו כאן להגן על האינטרסים שלך!
או השאירו פרטים: